Kristianborg blir et nytt knutepunkt for kollektivreisende. Her er det enkle overganger mellom buss og bane både til Haukeland og til Fyllingsdalen.
Ved Kristianborg møter også gang - og sykkeltunnelen fra Fyllingsdalen stamsykkelveien og nye gangveier til Mindemyren. Tør vi å si at alle veier nå fører til Kristianborg?
I utgangspunktet skulle Marti Tunnel AS som stod for tunneldrivingen av de parallelle tunnelene gjennom Løvstakken, kun drive tunnelen i fra Fyllingsdalen. På grunn av store mengder vann i fjellmassene i Løvstakken, ble driftsapparatet snudd, slik at man også drev med tunnelsprenging fra Kristianborg. Dette førte til at entreprenøren NCC måtte justere
fremdriftsplanene ettersom store mengder steinmasser skulle bort fra fjellet samtidig som man skulle bygge holdeplass, Steconfer skulle legge spor og Elecnor skulle sette opp kjøreledninger. Med løsningsorientering fra Marti og NCC og tydelig styring fra Bybanen Utbygging åpner banen som planlagt selv med ett års forsinkelse før gjennomslag sommeren 2021.
Kristianborg holdeplass ligger under en ny bro der E39 krysser bybanelinjen på vei til Fyllingsdalen. Underveis har hovedinnfartsåren til Bergen sentrum blitt lagt om flere ganger for både å kunne starte tunneldriving og for å kunne bygge ny bro med holdeplass med svært tette tidsskjema.
Den siste skinnelengden som knyttet Fyllingsdalen til byen ble lagt på plass så sent som i juni 2022. Nøye planlegging og koordinering daglig mellom grunnentreprenører og tekniske fag grunnet høy aktivitet på anleggsområdet med flere ulike entreprenører, har vært helt nødvendig for å få linje 2 klar til åpning.