I Kaigaten ligger holdeplassen som er start- og endestopp for de fleste avganger på linje 2.Holdeplassen har en sentral plassering like ved Byparken linje 1 og Gulating.
Her er det bygget plattform for bybane, nytt leskur og tilrettelegges plass for spor og nytt signalanlegg. Holdeplassen er lett gjenkjennelig i bybildet, med trinnfri adkomst, åpen lett og tilgjengelig for alle.
Skulle vi klare å bygge en ny holdeplass med nye sporveksler midt i sentrumskjernen, måtte vi løse oppgaven med å konsentrere arbeid over en kort tidsperiode. I åtte uker måtte Bybanens passasjerer ha Nygård som endeholdeplass mens vi gravde opp store deler av Kaigaten.
Med døgnkontinuerlig arbeid i perioder la vi ned nye sporveksler og 200 meter med nytt spor, og kom vi i mål som planlagt mye på grunn av godt samspill mellom den bergenske entreprenøren Fyllingen Maskin og den portugisiske sporentreprenøren Steconfer.
Sentrumsentreprisen til Fyllingen Maskin ble på forhånd vurdert som krevende med tanke på både gjennomgangstrafikk av myke trafikanter, omkringliggende næringsområder og Bybanen i drift rett ved anleggsområdet. Med en god plan for og utførelse av informasjon til nærområdet om pågående arbeid, og ved å gjennomføre prosjektet innenfor den planlagte tiden, viser arbeidet med Kaigaten holdeplass at det er mulig å bygge Bybanen i et etablert bysentrum.
Kaigaten holdeplass er planlagt som en midlertidig holdeplass. Den foreslåtte reguleringsplanen for Bybanen mot Åsane legger opp til en gjennomgående linje i Kaigaten som svinger inn Christies gate og i retning Torget.